Bermain adalah dunia buat seorang kanak-kanak. Mereka boleh bermain siang dan malam tanpa kenal erti penat. Namun, tahukah kita bahawa melalui bermain anak-anak sebenarnya sedang ‘belajar’ ?

Di rumah kita selalunya membeli  mainan dan biarkan mereka bermain sendiri. Rakan sosial mereka hanya kita dan adik-beradik yang lain. Tidak salahnya disitu. Tetapi…“Life begins at the end of your comfort zone”. Rumah merupakan tempat yang paling selesa buat sebuah keluarga terutama seorang anak. Jika di rumah semua perkara mereka lakukan, langsung tidak malu dan segan. Tetapi, adakah mereka bertingkahlaku yang sama jika di luar rumah?

Kanak-kanak perlu diberi ruang dan peluang untuk membesar menjadi seorang kanak-kanak. Sesetengah  ibubapa pula sangat teruja untuk menjadikan anak mereka seorang yang genius. Tidak cukup dengan menghantar ke tadika, kemudian memberi pelbagai CD/DVD pembelajaran pula untuk  mereka. Tidaklah ianya salah, tetapi ia terlalu cenderung  kepada perkembangan IQ. Pada usia ini, perkembangan EQ mereka juga perlu dititik beratkan. Seimbang. Fikirkan sejenak,

  • Bagaimana interaksi sosial mereka? Adakah ramah? Pemalu atau Bertolak ansur?
  • Bagaimana pula dengan perkembangan otot mereka? Adakah sihat?

Mengikut kajian, bermain merupakan salah satu terapi buat seorang kanak-kanak. Lebih penting sekiranya anak itu memerlukan pendidikan khas atau ‘special needs’. Bagaimana bermain membolehkan anak kita belajar ?

  1. Melatih kemahiran berbahasa dan komunikasi anak melalui interaksi sosial bersama rakan mereka.
  2. Latihan otot dan fizikal secara tak langsung banyak digunakan sewaktu bermain yang membantu kepada pertumbuhan sihat mereka.
  3. Emosi-Bermain mampu mengurangkan tekanan mereka. Anak kecil juga mempunyai tekanan mereka sendiri yang ibubapa juga sukar ketahui. Jadi, melalui bermain tekanan mereka secara semulajadi akan berkurangan. Anak ceria kita juga bahagia.
  4. Potensi dan keyakinan diri mereka lebih mudah dirangsang. Anak yang selalu diberi ruang untuk tonjolkan kebolehan diri mereka akan membesar menjadi anak yang berani dan bersemangat.

Sekiranya mereka sudah berumur 4 tahun ke atas adalah baik jika kita membawa mereka ke taman permainan atau ke kelas berenang di hujung minggu.  Bermain di luar rumah setiap petang juga adalah pilihan yang baik. Cuma pastikan ia mengikut jadual yang terancang serta dalam pemantauan anda. Aktiviti ini jauh lebih baik darpadai mereka mengadap gajet-gajet seperti tablet dan iPad.

Bagi anak-anak yang antara 20 bulan ke 4 tahun pula, kelas seperti playgroup mampu menjadi medium pembelajaran alternatif anak anda. Disini, emosi, otot, deria, IQ dan EQ mereka dirangsang melalui kaedah games, active play, muzik dan sebagainya. Sememangnya inilah yang diperlukan oleh kanak-kanak pada usia begini.

Bermula daripada alatan permainan yang dikhaskan buat mereka dan cara penggunaan yang tertumpu sehinggalah rangsangan intelektual dan emosi anak.

Pastinya kita bukan sahaja mahukan anak yang pandai malah juga bijak dan sihat dari segi emosi dan fizikal.

Salam Sayang dari,

Teacher Ayu

VIDEO TIP: Cara Tangani Anak Pemalu oleh Teacher Ayu

BERITA BAIK, kini pihak Excel Qhalif membuka penyertaan kepada ibubapa semua untuk ‘test-run’  kelas kami dengan menyertai TRIAL CLASS kami yang masih terbuka sekarang. Untuk penerangan lebih lanjut, klik banner di bawah ini.

https://www.superkiddo.com.my

Pin It on Pinterest

Shares
Share This