Jika kita mengalami masalah dalam mengawal tingkah laku anak-anak, itu adalah signal untuk kita bertukar cara dan pendekatan terhadap mereka.

Selepas 3 kali reaksi mereka tidak membawa perubahan yang diinginkan, segeralah mencari alternatif lain.

Lain anak lain pendekatannya. Jangan samakan mereka walaupun mereka sama jantina. Mengapa saya katakan begitu?

Mengikut kajian sains dan ketuhanan, setiap anak yang dilahirkan adalah mewakili setiap terbit bintang di langit. Setiap yang lahir tepat pada kerlipan bintang itu yang mempunyai keistimewaan pada setiap kelahiran. Yang lebih meluas lagi, ianya dipanggil ilmu astronomi atau zodiak.

“Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama[1258]. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.”[1258] yang dimaksud dengan ulama dalam ayat Ini ialah orang-orang yang mengetahui kebesaran dan kekuasaan Allah– [Faathir:28] –

Bagi saya, pendekatan menggunakan psikologi terhadap anak-anak antara teknik yang berkesan. Walaupun akal mereka masih belum berfungsi dengan sepenuhnya tetapi nasihat melalui kasih sayang dan sentuhan akan melenturkan sifat negatif mereka. Apatah lagi jika diberikan puji-pujian atas perubahan sikap mereka walaupun sedikit cuma.

Sesungguhnya pada setiap anak-anak kita adalah pengalaman pembelajaran hidup yang berbeza yang kita terima. Semuanya yang Allah berikan adalah untuk menjadikan hidup kita dilayari dengan penuh warna-warni. Akhirnya menjadi kita lebih mensyukuri apa yang telah kita miliki. Bahagiakan begitu ?

Salam kasih sayang,
Teacher Ayu dari Excel Qhalif

Pin It on Pinterest

Shares
Share This